محصولات غذایی شیلات بندرعباس

بابک همتی پنجشنبه 23 تیر 1401 - 01:36
محصولات غذایی شیلات بندرعباس
شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس، اولین تولیدکننده کنسرو ماهی در ایران، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید‌کننده کنسرو ماهی تن است که با بیش از شصت سال سابقه، در استان هرمزگان مشغول فعالیت می‌باشد. این شرکت که سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است

شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس، اولین تولیدکننده کنسرو ماهی در ایران، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید‌کننده کنسرو ماهی تن است که با بیش از شصت سال سابقه، در استان هرمزگان مشغول فعالیت می‌باشد. این شرکت که سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، با برخورداری از ظرفیت‌هایی همچون نیروی انسانی کارآمد، خط تولید مجهز، ایزوهای مدیریت کیفیت، تاسیسات زیربنایی و سابقه دیرینه و درخشان خود، در حوزه تولید انواع محصولات کنسروی و همچنین فرآوری آبزیان فعالیت می‌نماید.

از سال ۱۳۱۵ درحـوزه خـلیج فـارس، شایـد ایـران اولـیـن کـشـوری اسـت که بـرای نخسـتیـن بار در راه پـیاده‌سازی روش‌هـای نـویـن صـید و فـرآوری شیـلاتی در آبـهای خـلیـج فــارس و دریـای عــمان، بـا استـفـاده از کشـتی‌هـای تحـقیقاتی و کـارشـناسان مـختـلف اقدام نموده و نسـبـت به تعـیین انـواع طـبقـه‌بـندی آبـزیان خـلیج فـارس و ارزیابی ذخایـر آن از جمله تن ماهیان و ساردین مبـادرت کرده است.

کارخانه تن بندرعباس راه‌اندازی می‌شود

در همـین سال‌ها بود کـه تولید کنسرو ماهی در کارخانه تن بندرعباس تـوسط شیـلات ایـران بـرنامـه‌ریـزی شــد. ایــن مجموعـه با نام مجتمع فروشگاه‌های زنجیره‌ای شیلات؛ به عنوان اولـین کارخـانه کنـسرو تن کشـور و منطـقه خـلیج‌فـارس، علاوه بر تولید محصولات کنسروی، در زمینه تولید پودر ماهی و قوطی سازی، فعالیت خود را در دهه ۳۰ شمسی آغاز نمود.

در سال ۱۳۵۲ با توسعه فعالیت، کـارخانه جدید با زیربـنای ۲۰۰۰ متر مربع و با ظرفیـت ۱۵ میـلیون قـوطی در سال آغاز به کار کرد و کارخـانه قـدیم به سردخانه ۱۲۰۰ تنی تبدیل شد.
فعالـیت‌های این مجموعه تا بعد از انقلاب اسلامی به عنـوان تنها کارخانه تولید کنـسرو ماهی تن ادامه داشته و سهـم به‌سـزایی در تامـین نیازهای جامعه ایفاء نموده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، عمده تولیدات این کارخانه به تامین نیاز جبهه‌های جنگ حق علیه باطل، اختصاص می‌یافته است.

طی سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ کارخانه فعالیت چندانی نداشت و در سـال ۱۳۷۵ این کارخانه از سوی شرکت سهامی شیـلات ایران، به صـندوق بازنشسـتگی کارکـنان جـهاد کشاورزی واگذار شد.

مجموعه در مرکز شهر قرار داشت و صندوق بازنشستگی کارکنان جهاد کشاورزی نیز توافق نموده بود که پس از پنج سال بهره برداری، نسبت به انتقال واحد به خارج از شهر اقدام نماید.
در سال ۱۳۸۱ شرکت، طراحی واحد جدید را در برنامه کاری خود قرار داد و عملیات ساخت واحد جدید در اواخر سال ۸۱، در شهرک صنعتی شماره ۲ بندرعباس آغاز شد.

تغییر نام شرکت فرآورده‌ های شیلاتی بندرعباس

در شهریور ۱۳۸۲ نام شرکت به “فرآورده‌ های شیلاتی بندرعباس” تغییر یافت.

کارخانه جدید کنـسرو تن بنـدرعباس، در اسفند ۱۳۸۴ تولید آزمایشی خود را آغاز و در ابتدای اردیبهشت ۱۳۸۵، با حضور وزیر وقت جهاد کشاورزی، استاندار و مسئولین وقت استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
این مجـموعه در زمـینی بـه مـساحت ۴۳۰۰۰ مــترمـربع و بـا زیربنـای ۱۱۰۰۰ متـرمربع ، ۲۳۰۰۰ مترمربع محوطه‌سازی و ۹۰۰۰ متر‌مربع فضای سبز احداث شـده است.

ساخت این واحد در تمامی بخـش‌ها بر اساس استانـدارد‌های روز صورت پذیرفته و پیش‌بینی‌های توسعه فعالیت در آینده نیز در طرح توسعه شرکت دیده شده است.

درسال ۱۳۹۱ با ادغام صندوق بازنشستگی کارکنان جهاد کشاورزی در صندوق بازنشستگی کشوری، سهام این شرکت اکنون متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد